söndag 1 maj 2011

Snorungekriminaliteten

Jag skiter i vilka sociala eller kulturella sammanhang du kommer ifrån eller hur gammal du är, kastar du sten på folk på stan så är du kriminell och ska tas itu med på lämpligt sätt.

Idag kan man i Sydsvenskan läsa om hur ungdomar från 13-18 års ålder kastar sten, smårånar och misshandlar folk utanför ett av Malmös populäraste uteställen.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1455215/Ungdomsgang-harjar-vid-Folkets-Park.html

Polisen rubriicerar detta som "bus", och åker dit och pratar med dessa ungdomar (läs: snorungar).

Till polisen vill jag bara säga att det är inte "bus" att sparka någon i huvudet, att kasta sten på cyklister från hustak, att sno någons mobiltelefon eller att sätta eld på soptunnor (annan artikel). Det är inte bus.

Bus är att smälla en smällare i någons brevlåda. Och det ser jag ändå som ganska allvarligt bus.

Tragiskt är att dessa barn verkar ha föräldrar som inte bryr sig och som lär dem att det inte är ok, tragiskt är att de upplever att det inte finns något bättre för dem att göra.

Tragiskt och dessutom förkastligt är att svensk polis har så lite befogenheter att de inte kan ta itu med problemet ordentligt, och att bekämpa kriminaliteten på denna nivå inte på något sätt är prioriterat av kommun och stat.

Jag skulle gärna göra något, men jag vet inte hur. jag är inte den som drar igång protestlistor och demonstrationer. Men det känns förbannat surt att bara sitta här och klaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar