lördag 30 november 2013

På förekommen anledning

Jag lade ut den här bilden på Instagram, där jag provat att strö lite flingsalt över den gamla hederliga julfudgen.



Fick en del förfrågningar om recept redan då, och på Hois lyckade bokbubbel igår så var alla helt ååå gud så gott och kan jag få receptet och hur har du gjort? (skryt skryt skryt, men attan den var nog den bästa jag gjort, även om de som jag bjöd på inte var de saltade)



Här kommer receptet och lite know-how. Jag har inga egentliga knep. Man får pröva sig fram till rätt konsistens.

Fudge
2 dl grädde 50 g smör 3 dl socker
Smält ihop
1 msk kakao (1,5 om man gillar lite mer kakaosmak, men mer än så blir för mkt enligt mig, det är mest grädde och socker detta ska smaka) Kakaon kommer att fördela sig under kokningen, man kan ju peta sönder bubblorna lite om man vill att det ska gå snabbare. När det kokat ner på medelvärme så att man kan dra sleven längs botten och botten syns kvar för en sekund, och konsistensen är lite segare, så ska man ha i:
1 tsk vaniljsocker 1 liten klick smör
När det "floffar" när man rör lite snabbt, och smeten liksom börjar tråda sig, sockra sig, (alt ett karamellprov som ska bli stenhårt) då är det klart. Häll upp i långpanna på bakplåtspapper. Plattan kommer bli ca 1 cm hög. Strö över flingsalt om man vill precis efter uthällning.
Efter lite avsvalning skär upp i bitar. Förvaras i kylskåp, de behöver inte slås in individuellt.
Konsistensen ska vara mjäll och lite sockrig, smältande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar