fredag 5 februari 2010

Ännu ett bevis på arbetsförmedlingens inkompetens

På grund av arbetsförmedlingens totala oförmåga att hålla sig insatta i de mest basala fakta om sin omvärld, och, jag erkänner, på grund av egen slapphet och fåfäng förtröstan på att jag ska bli informerad om dessa basala fakta, så har jag just insett/tagit reda på att en arbetspraktik inte alls påverkar min (i mitt tycke rätt så fina) sjukpenninggrundande inkomst, som ju kan vara bra att ha.

Jag vaknade 02.30 inatt efter två och en halv timmas sömn och kunde inte somna om. Hela min situation maldes och maldes i mitt huvud. Sysslolösheten, ensamheten, hoppet hoppet hoppet om att få det här jobbet jag har på g, hoppet om att få bli kallad på det andra jätteroliga jag sökt, vilka valmöjligheter jag har om jag inte får något av dessa...

...och det var där jag återkom till mitt enda möte med min handläggare under denna svarta höst. jag sitter på hans kontor på o så fina arbetsförmedlingen Kultur och han undrar om arbetspraktik är något jag är intresserad av som ett steg i att byta inriktning på min karriär (eller vad man ska kalla det i nuläget). Jag minns så tydligt hur jag svarar att jag har bra erfarenheter av praktik, och skulle gärna göra det, men med min lön som jag haft vill jag inte förlora min sjukpenninggrundande inkomst. Så sa jag.

Vad sa han? Ingenting. Those who can't do, teach, heter det. Those who can't teach kanske förmedlar ... hellre än bra då. Vare sig jobb eller info har han att komma med, kulturwannabeen på AF.

Visst, jag är arg på mig själv också. Satan att jag när jag kollade upp detta redan i somras, inte läste alla pdf:er och länkar som Försäkringskassan tillhandahåller. Satan att jag missade detta. Jag hade kunnat ta en praktik och kanske komma vidare, eller åtminstone inte varit en sån börda för mig själv. Haft nåt att göra, lärt mig nya saker.

Men, ingen idé att grina över tid som gått, tar bara energi. Jag har i alla fall lärt mig en hel del om min egen styrka. Nu ska jag gå på lite olika företag med praktikförfrågningar fort som fan, och göra allt som står i min makt att få jobbet. Som trots sin trista titel verkar så otroligt intressant.

Jag tackar otroligt mycket för alla tummar som hålls för mig ute i världen. Kram

1 kommentar:

  1. Hej du!

    Ja, praktik låter som en bra idé i ett tungrott läge som nu. Jag fick själv tipset av en vän, för att få in en fot i den bransch jag vill. Men jag kan inte ta del av arbetspraktik, man ska ju vara arbetssökande. Så jag gick faktiskt in här för att uppdateras om hur det gått för dig på jobbfronten och tipsa om det ifall det mot förmodan inte hänt något. Men jag ser/läser att du fått reda på det, om än sent. Hoppas du hittar någon bra praktik, eller allra helst ett bra jobb förstås. Hang in there vännen. Vet att det är tufft. Stor kram!

    SvaraRadera