söndag 21 mars 2010

Linda Skugge säger ngt vettigt, hör och häpna

Jag orkar inte med LS. Men ... idag läste jag detta, ngt som jag själv funderat på.

Ett litet utdrag:

"Den med 100 000 papp på banken (som hamnat där efter långt och otroligt segt gnet) mår säkert lite bättre när livets hårda skola slår till än en Brommaflicka som skulle förverkliga sig och rida genom Mongoliet ett år och kommer hem till noll kronor och kanske sjuka föräldrar och noll buffert och inser att hon är gravid och har en vilja att behålla barnet."

Pengar växer inte på träd, sa min mor. Det att värdet på varenda krona räknades högt under min uppväxt gjorde mig rent ut sagt snål, senare mjukades det väl kanske upp till väldigt ekonomisk.

Jag har en buffert. Jag klappar mig på axeln för att jag har sparat varenda krona själv, jobbat hårt för att ha ett kapital att falla tillbaka på. Och jag klappar min mor på axeln för att hon lärde mig pengars värde. Det är det som i mitt nuvarande liv får mig att automatiskt gå in i spar-mode, när situationen är osäker. Vet jag att det är tajt om pengar spenderar jag helt enkelt inte lika mycket. Det går av sig självt.

Pengar är inte allt, men ja, det är livsnödvändigt. Jag hoppas kunna lära mina eventuella barn samma sak i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar