onsdag 4 augusti 2010

Man kan inte stanna ett land

Vad är det med dessa Sverigedemokrater?


Självklart ska judarna kunna leva ett tryggt och bra liv utan förföljelse i Sverige (och världen), men det är bara ett blekt försök från deras sida att inte framstå som gamla nynazister i mina ögon. Hur kan dom tro att utestängande av arabisk (och annan) kultur och föreningsliv ska minska problem och utsatthet för denna grupp, och svenskars rädsla inför den?

Och deras syn på hur kyrkan står för svensk tradition i grunden. Det ligger så mycket mer i det där, jag har vare sig tid eller tålamod att förklara mina tankar på vägen men jag ser för mig religionstvång, återinfört hemmafruideal och en fördummande religionsutbildning i svenska skolor. Förståelse för omvärlden kan vi nog skrota i ett Sverigedemokratiskt samhälle, så resor utomlands blir nog svårt. Herreguud, där finns ju bara konstiga utlänningar!

Och nej till spontankultur? Vad menas? Det är så dumt. Så dumt.

Ja, svensk tradition ... under stora delar av 1800-talet och en bra bit in på 1900-talet så blev det "tradition" för svenskar att flytta till Amerika. Vad jag har hört och läst så fick vi då ganska stort utrymme för att ”helt eller delvis upprätthålla hemlandets kultur och identitet”, och svenskättlingar där är fortfarande stolta över sitt kulturarv. Ja ja, kanske fick de inget kommunalt stöd, vilket är det som SD värjer sig mot, men det beror säkert också ganska mycket på att det inte fanns. Och ja, det var en annan tid och bla bla bla.

Självklart ska det ställas krav på nya svenska medborgare, självklart är det fördelaktigt att ta emot invandrare i en mängd som vi kan erbjuda arbetstillfällen och ett människovärde (man tappar en hel del av det när man går utan jobb, tänk då hur det känns att dessutom vara i ett främmande land). Men inte ser man till människan och individen genom att förbjuda dem att samlas kring den kultur och religion de är vana vid.

Vi lever i ett land med fred, och det är tragiskt att de krig som pågår i världen ibland leder till oroligheter även här. Min önskan är att alla grupper i Malmö (Sverige) kunde se människan som är här, bjuda in varandra i sina olika sammanhang. Utopi? Naivt? Jag vet inte, det är hopp.

Det enda jag tycker är trist med det nya muslimska centret i Håkanstorp, som från början beskrevs av Sydsvenskan som ekumenisk verksamhet och sportanläggning, är att det enbart är till för muslimer. Jag vill också vara med.

Nej, diskriminering av kvinnor, totalitära ideologier, våld och hot är inte bra grejer ... det tycker väl ingen, så där kammar de hem en enkel poäng, men deras väg dit är konformismens. Men det är tydligen helt ok så länge den är svensk och duktigt kristen. Jaja, bara att sätta på sig hucklet och finförklät och ta min starke äkta man under armen och gå i kyrkan varje söndag. Yiiiha!

Diskriminering av människor är inte bra, punkt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar