måndag 19 december 2011

man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska, av Claire Castillon



Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska


Det är svårt att beskriva denna tunna samling noveller. Ett ord som kommer för mig är "unsettling", vilket överallt översätts med oroande, men som har långt många fler nyanser oöversatt)

Jag var tvungen att ta en paus och smaska i mig Niceville och Just Kids.

Det är korta, ibland förvånande korta berättelser som Claire Castillon serverar, bra för mig som är ovan vid formatet. Bilderna de efterlämnar är dock allt annat än flyktiga. Hela liv lyckas hon förmedla i korta ögonblicksbilder, och det är liv fyllda av tvång, skam och desperation i olika former. Det är bra, men svårsmält. Det liksom kliar lite under huden.

Jag tänker inte avslöja några detaljer. Helt klart läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar