onsdag 6 april 2011

Dag 13: Min favoritförfattare

Detta handlar ju också om att växa i och ur. Jag har haft massor av favoritförfattare, och har blivit mer eller mindre mätt på dem alla.

Därmed inte sagt att jag inte uppskattar dem för att de finns i min läshistoria.

Erlend Loe är ett namn som dyker upp. Och Paul Austers underbara meta-världar. Och allra käraste Jane Austen så klart.

Anna Maxted är en fantastisk chick-litförfattare med djup. Per Nilsson skriver ungdomsböcker som ingen annan. Astrid Lindgren och Tove Jansson är giganter! Marianne Fredriksson präglade mina sena tonår.

Det finns inte ett Svar på denna fråga. Finns det någonsin det för en läsande människa?



När jag får tid igen ska Joyce Carol Oates utforskas grundligt, men hennes produktion är så stor, var börjar jag? Jag har läst Blonde och Älskade syster. Tips mottages tacksamt!



utmaningen!

1 kommentar:

  1. Älskar JCO. Dödgrävarens dotter och Svart flicka/vit flicka rekommenderas.

    SvaraRadera