lördag 30 april 2011

Dag 19: En favoritbok som blivit film

Ja ... återigen finns det så många riktigt bra filmatiseringar, som BBC:s av både Pride & Prejudice och Sense & Sensibility ... Och även här finns Anne på Grönkulla. Sen finns det ju mängder av filmatiseringar av böcker man inte läst, men de kanske inte får räknas?

Jag väljer att framhålla Ronja Rövardotter, som jag tycker är en fruktansvärt bra filmatisering. Alla skådespelarinsatserna kanske inte är de bästa (barnen och Tommy Körberg till exempel) Men det är en så vacker film, och Allan Edvall, Lena Nyman och Per Oscarsson gör sina roller helt fantastiskt.

Men det är Börje Ahlstedt som griper tag i mig med sin bullriga, barnsliga och burdusa men ack så godhjärtade Mattis.

"Han har funnits jämt, och nu finns han inte!" och "Han fattas mig, han fattas mig så det skär i bröstet!" Och när han ber Ronja att vara hans barn igen ... Jag gråter varje gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar