måndag 18 april 2011

Dag 18: En bok som gjort mig besviken

Jonathan Strange och Mr. Norell av Susanna Clarke

Den var så haussad, den var så vacker att se på, med sina svarta sidor och sin intagande omslagsmystik. Och beskrivningen lockade. Magiker, det gamla England, alkemi (eller? kommer inte ihåg) 600 sidor.

Jag var förkyld, det enda jag gjorde den veckan utöver jobbet var att läsa. Jag hade just flyttat till mig första alldeles egna lägenhet och var singel för första gången på sju år. Jag var rätt deppig. Behövde verkligen slukas av en annan verklighet.

Men boken traggade på i 4-500 sidor och först de sista hundra blev det spännande. Jag kommer knappt ihåg något av den nu, den var ett riktigt bottennapp. Hade jag för höga förväntningar?

Nja. Det tror jag faktiskt inte. Hur deppig jag än är så fängslas jag av en riktigt bra bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar