torsdag 3 september 2009

tragga på

Jag är dålig på detta.

I morse såg jag ett inslag på nyheterna om att sänkt a-kassa får människor att ta lägre avlönade jobb som de ofta är överkvalificerade för, och sen fastnar i dessa arbeten, trots att de borde göra något annat. Jag kan inte hitta länken, tydligen är det inte en sån nyhet att svt har den uppe på sin hemsida.

Jag har just varit med om en rekrytering där jag inte förrän ganska sent i processen insåg att jag inte alls var rätt för jobbet, att mina kvalifikationer inom projektledning och kreativt tänkande var totalt överflödiga, och att arbetet handlade om att enbart serva en annan människa. Som tur var var det rekryteraren i fråga som ändå var tveksam om om jag ändå inte var överkvalificerad, så jag behövde inte tacka nej exakt... för jag hann ju inte bli erbjuden platsen, men jag var ju tvungen att säga som det var, ett jag var osäker... med det dåliga samvetet krypande i bakhuvudet: "det är ett jobb, du ska jobba, du bör jobba vad det än innebär för att inte vara en börda på samhället".

Men jag har betalt pengar till a-kassa i sex år och fack i tre-fyra, och jag har faktiskt bara varit arbetslös officiellt i en månad. Lite kräsen har jag rätt att vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar