onsdag 22 september 2010

ja, jag tycker så

Jag tycker denna är rolig.

"SNÖN

När var det senast du hörde en iranier hejas fram i Vasaloppet? Eller såg en somalier zick-zacka sig ner för slalombacken?

Nä, när snönflingorna börjar falla som ariska fallskärmsjägare drar sig invandrarna undan.

Jag vet av egen erfarenhet. Mina föräldrar var livrädda för snön, så vi stängdes in i oktober och släpptes ut i april. Men under den tiden var det inte bara vi, utan också integrationen, som gick i ide.

Därför kommer det första de nyanlända flyktingarna få lära sig när de landar i Sverige vara att ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”."


Men jag tycker inte det finns något fel i att introducera människor som kommer hit lite hur vi svenskar generellt funkar, och vad som är viktigt för att klara sig lite mer friktionsfritt på en gång. Generaliserat blir det givetvis, men hur skulle det inte vara nyttigt? man får inte vara rädd för att generalisera och generaliseras, för det kommer vi alltid att göra. Men man måste också vara öppen för att få sina fördomar prövade.

Jag bara utgår ifrån mig själv, när jag kommer till ett nytt land vill jag tillgodogöra mig så mycket av kulturen som möjligt, och skulle jag då dessutom bo i landet i fråga i en oöverskådlig framtid, självklart skulle det vara schysst om det erbjöds kurs i språk och en viss guide till samhället och regler i stort. Sen är det ju bara självklart att man inte går ner på detaljnivå, jag menar, man måste ju faktiskt få bestämma över sitt privatliv.

hej hopp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar