onsdag 8 september 2010

Saker att se fram emot

Jag var på bra böcker i måndags och hämtade tågbiljetter och lite böcker inför mässan.

Det ska bli så skönt att få vara lite i den bransch där jag känner att jag hör hemma. Som semester även om jag jobbar. Längtar.

Började på en av böckerna igår, Ares tecken av Butler och Öhrlund. Verkar vara en rätt så ordinär spänningsroman, utförligt beskrivna karaktärer och relationerna dem emellan rullas upp framför en utan större mankemang (se där, ett sällan använt ord). Så inte så impad ännu av själva språket, men historien kan ju visa sig vara spännande.

Däremot impad av Svedd av Sandra Gustafsson. En svår start till trots, jag försökte nog förstå sammanhanget lite för mycket och kom inte riktigt in i berättelsen, så utvecklade den sig till en obehaglig och gripande historia. Huvudpersonen Helenas hjärna är i ett slag för sig, och under berättelsens gång får läsaren fler och fler ledtrådar till varför. Sorg, besatthet, utanförskap och inte minst äkta kärlek trots allt. Jag är inte så förtjust i korta, mystiska meningar i överflöd, vilket det kryllar av särskilt i början av boken, men när Sandra broderar lite och låter språket få liv är det poesi, med formuleringar jag aldrig förut stött på som verkligen gör intryck. Nu har jag inte boken framför mig och vågar mig inte på exempel ur minnet, men läs så får ni se.

2 kommentarer:

  1. Ja, Svedd är jag allt lite nyfiken på efter att ha följt Sandras blogg nu ett tag.

    Men vad säger du förresten om att ses för en fika, lunch eller så på mässan?

    SvaraRadera
  2. Svedd är en mycket bra debut! Missa den inte!

    SvaraRadera