tisdag 3 maj 2011

Blöjberget

När jag tänker på alla blöjor som går åt här så får jag lite miljömupphjärtslag. När jag tänker på alla blöjor som går åt i världen vill jag inte längre vara med.

Men tygblöjor pallar jag inte, tyvärr.

Får istället finna tröst i det vi faktiskt gör här hemma för att kompensera, och som vi har gjort i flera år. Kanske inte har så stor effekt globalt sett, men man mår lite bättre när man gör vad man kan.

Vi källsorterar. Noga.

Vi har lågenergilampor.

Vi släcker i rum vi inte befnner oss i.

Vi har fjärrvärme.

Vi komposterar.

Vi kokar upp vatten för matlagning i vattenkokare.

Överblivet vatten i glas och karaffer använder jag att vattna med.

Vi planerar veckomatsedel och minimerar mängden slängd mat.

Vi använder en halv diskmedelstablett åt gången.

Jag underdoserar tvättmedlet (det blir rent ändå, jag lovar) och försöker alltid tvätta fulla maskiner (svårare nu med bebis ...).

Vi har sprayflaska med diskmedel- och vattenblandning för handdisk.

Vi torktumlar mycket sällan.

Vi har "av och på-kontakter" för elektronikprylar som annars skulle stått på stand-by.

Vi kör en mycket bränslesnål bil (diesel).

Jag cyklar och går nästan överallt vart jag än ska i stan, och åker helst kollektivt inom stan.

Vi har ingen motorgräsklippare (detta kanske är att skryta lite för mycket, eftersom vår gräsmatta är så liten att det bara skulle se löjligt ut. Det tar 15 minuter att klippa med handjagaren.

Nu ska jag börja jobba mer och mer på att handla kläder miljösmart. Inte bara så att försöka handla ekovänligt, men också att tänka efter vad jag behöver, pasar det in i min existerande garderob, plus att försöka ta tillvara innan jag förkastar ett plagg. Går det att göra om och göra nytt? En tanke jag haft länge, men som fått extra boost och inspiration av Modemanifestet.

Så snart gravidkilona är helt borta och det som ska vara kvar återgått till sin normala plats på min kropp så ser jag fram emot att välkomna många gamla klänningar som en ny garderob!

Jag tar gärna emot tips om fler enkla miljösmarta grejer vi kan göra här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar