tisdag 10 maj 2011

Dag 22: Favoritbok jag äger




En bok jag är extra glad att jag har ett ex av är Resan till Ulliga Bergen av Solveig Hägerström. Den är utgiven av Rabén & Sjögren, vinnare av deras tävling för bästa barn- eller ungdomsbok 1978. Vi är alltså lika gamla.

Boken är en barndomsbok som lästes om och om igen. En kapitelbok med bilder här och där ritade av författaren. Den tillhörde givetvis min syster som är tre år äldre och fick alla presenter först s a s (jag har fått köpa egna ex av nästan alla böcker vi hade som barn)

Den var så sjukt svår att få tag i, sökte på nätet och i alla antikvariat jag sprang på. Så hittade jag ett ex på Lions loppis i Åhus (vilken idiot den var som släppte den ifrån sig) för fem kronor. Vuxenböcker tio kr, barnböcker 5 ... som om det ena var bättre än det andra, suck. Jaja, vi går vidare. Glad blev jag i alla fall.


Boken handlar om Millimu, en liten mossvätte som bor i ett litet mosshus tillsammans med sin familj, farmor Hulma och farfar Humil, bror Totil, kusin Sudde och adoptivbarnet Glytt (troll). Då och då kommer även vandrarvätten Skrumsan på besök. Millimus och Totils far är sjökapten, och han har lämnat dem där för att de ska växa upp tryggt. Totils mamma är död, och ingen vet riktigt vem Millimus mamma är.

Boken tar sin början på den årliga maskeradfesten. Alla vättar kommer till Tummelbo och festar nattenlång. Millimu klär ut sig till en älva med vingar och prickig klänning. Hon vandrar bort från festen i den magiska natten och stöter på en alv som sitter och gråter. Molnalvernas dotter försvann som spädbarn och han måste hitta henne. Han har letat så länge att några små tecken räcker för att han ska tro att Millimu är denna flicka, och Millimu längtar efter en mamma.

Så börjar deras långa vandring, och senare flygfärd, till Ulliga Bergen. De möter faror som stormar och kackelrackare. Hemma i Tummelbo oroar de sig och till slut sätter de ihop en expedition för att söka rätt på Millimu, en expedition som givetvis tar helt andra vägar. Så får vi följa de två äventyren parallellt, och det är andlöst spännade, och roligt.

Det finns fler böcker om vättarna, jag har läst dem, men kommer inte ihåg dem, de har inte samma magiska skimmer.

I boken finns en karta över deras värld, och en porträttbild av varje familjemedlem.

*en mossvätte är som fullvuxen ungefär lika lång som ett vedträ.


utmaningen!

3 kommentarer:

  1. Hej! Måste bara instämma om denna underbara bok. Jag har den (och alla andra också faktiskt) och Millimu som huvudperson har satt sina spår hos mig som vuxen. Böckerna är bland de bästa barnböckerna jag någonsin skulle rekommendera! Andra böcker som också sätter sina spår är Gunnar Ström - Gummiguttas nya hus som starkt rekommenderas för barn i 8-12 års åldern. /Elin

    SvaraRadera
  2. Åh, det här är också en av mina favoritböcker. Jag läste den hur många gånger som helst som barn. Sökte efter den nu på nätet, hade glömt bort både författare och titel, men "Millimu" kom jag ihåg, och det var så jag hittade till ditt blogginlägg. Vad roligt! Och kul att du har ett ex av boken. Själv har jag inte det, vet inte om de finns kvar på biblioteket fortfarande, eller om boken börjar bli "för gammal"... Jag listade tio böcker jag inte glömmer, på min blogg, Millimu-boken var en av dessa. http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2013/12/bocker-som-stannar-kvar-bocker-som-inte.html

    SvaraRadera
  3. Troligen finns den på vissa bibliotek, men säkerligen i arkiven. Bara ut och leta på antikvariat och loppisar :-)

    SvaraRadera