måndag 9 januari 2012

Vi ska alla dö

Detta är den mest positiva sanning jag stött på.

Nej, jag är inte självmordsbenägen. Och givetvis är det ingen ny kunskap jag tillägnat mig. Det jag skriver här nedan vet jag redan, det är sånt jag tänkt många gånger. Men så blev jag påmind idag.

Det låter kanske inte så kul, men den säger åt mig att ta det lugnt. Att bara leva. Inte jaga. Vi ska ändå sluta på samma sätt, och då kan väl inget vara bättre än att försöka sluta jaga framåt efter "nåt mer, nåt bättre", och iallafall ibland se vad man har. Det är oftast inte så lite. Vi står alla lika inför detta sista stora. I det ögonblicket har ingen kommit längre än nån annan, ingen har vunnit. Man kan sluta jämföra.

Och ska man ändå sluta jämföra, så kan man ju lika gärna göra det nu, när man har nån nytta av det. Kanske man uppnår mer av att vila i stunden. Det skadar ju inte att försöka. Mitt val kan vara att leva.

Tills jag dör, då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar