tisdag 3 januari 2012

Bokåret 2011

Ett högst personligt och subjektivt sådant, förstås.

Januari
Jag hade det sjukt stressigt på jobbet och hann bara med Martin Misunderstood, en liten, tunn och ganska trist bok av Karin Slaughter (annars en jättebra thrillerförfattare som ges ut av Telegram förlag i Sverige. Fint översatta av Jan Risheden. (Den första, Triptyk, redigerad av moi.)

Februari
Många bra i februari, bland annat Norrtullsligan av Elin Wägner, lite Sex and the City i tidiga nittonhundratalets Stockholm, även om kanske Elin värjt sig mot en sån jämförelse, vad vet jag. Månadens bästa dock Sorgesång av Siri Hustvedt. Underbar!

Mars
Amningsläsning. Läste om en massa Marian Keyes mm. Det skulle vara mjuka böcker och lättläst, annars gick det inte så bra att hålla med bebis.

I april läste jag nog mest Filter, för inga böcker är antecknade. Men jag började på ...

Maj
... hela den traggiga, babbliga trista Twilight-serien. Herregud. Jag borde läst den på engelska, för översättningen var hiskelig ibland. Bra filmer dock.

Juni
One Day, av David Nichols. Bästa hela juni, bästa hela sommaren, hela året?

Juli
Spill, av Sigrid Combüchen

Augusti
Dåligt dåligt, inte mycket läst. Jag har haft några uppehåll och varit tröttare än vanligt, skyller på bebis.

September
Bästa ungdomsboken Här ligger jag och blöder, av Jenny Jägerfelt. Wow, hon kan skriva så det känns i tonårssjälen, mer om det här.

Oktober
Två väldigt trevliga upplevelser, No och jag, av Delphine de Vigan, och Just Kids, av Patty Smith.

November
Lystes upp av Niceville av Kathryn Stocket

December
Jag avslutade året med Människor som haft fel, av Kalle Lind. Mer om det här.

Ett ganska sorgligt läsår blev det ändå, jag som alltid i alla fall legat över 50-gränsen. Men 50 % av 50 kanske är ok det med, om man skyller på bebis?

Nu väntar ny spännande läsning och ett nytt spännande år. Tipsa gärna om böcker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar