tisdag 8 februari 2011

Dag 2 -- En bok jag läst minst tre gånger

Detta är inte en relevant fråga för mig egentligen. Jag har under en stor del av mitt läsande liv varit en omläsare av rang. Om det berott på att jag stött på så bra böcker eller om det är ren feghet vet jag inte. För i min läsnings begynnelse var jag feg. Läste hellre sånt jag visste jag skulle tycka om och förstå än nya grejer. Först i gymnasiet blev jag mer experimentiell, och först för kanske fem år sen som jag började ge upp böcker jag tappade intresset för. Innan dess läste jag ut allt.

Så jag får helt enkelt ta den bok jag (tror) att jag läst flest gånger. Kan vara tio ... Och det är en bra bok, utan tvekan, även om den kanske tappade lite de två tre sista läsningarna.

Den börjar i alla fall helt underbart:

"En vanlig jävla ek, sa pojken till trädet. Knappt femton meter hög, det är inte mycket att vara mallig för."

Simon och ekarna, av Marianne Fredriksson. En fantastisk bok ändå, även om jag nog inte kommer läsa den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar