onsdag 9 februari 2011

Dag 3 -- Min favoritbokserie

De flesta serier jag läst är barn/ungdomsserier: Narnia, Muminböckerna, Mirandaserien av Kerstin Sundh (gillar ni ungdomslitteratur och ej läst om Miranda, så lääääs!) m fl.

Men den serie böcker som slukat mig, som påverkat mitt liv under läsningen, gett bilder och upplevelser utöver vad böcker brukar göra normalt är definitivt Per Anders Fogelströms Mina drömmars stad. Jag levde med alla dessa människor i fem eller sex veckor (studerade när jag läste dem, så jag hade mycket tid att läsa), och levde med och i staden, som på ett så underbart, fantastiskt, stinkande, levande sätt utveckaldes inför mig. Dessa öden, olycka och lycka, fattigdom och överflöd.

Emelie finns fortfarande med mig, som en av de karaktärer som blivit allra mest levande i en bok.


Hela utmaningen här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar