söndag 13 februari 2011

Dag 5 -- En bok som gör mig glad

Jag läser, eller iaf har jag läst, för många böcker. Det finns så många att välja bland men måate jag så måste jag.

Jag älskar oväntade små läsupplevelser. Överraskningar. Och detta är en liten pärla, med betoning på liten.

124 sidor "oväntning" finns i Drottningen vänder blad av Alan Bennet. Det handlar om hur Englands drottning av en händelse lånar en bok i bokbusssen som stannar utanför Buckingham Palace varje vecka, och hur hon utvecklas till en bokslukare, något som inte ses med blida ögon av resten av hovet. Det mest underbara är att det är nutid, drottning Elisabeth II, och man tillför automatiskt själv sin "kännedom" om det engelska hovlivet och familjen det kretsar kring.


Andra böcker att bli glad av:
Expedition L, av Erlend Loe
Hit och dit men ganska långt bort, av Johan Althoff
Gittan och gråvargarna, av Pija Lindenbaum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar