fredag 11 februari 2011

Dag 4 -- Favoritbok ur favoritserie


Jag gör lite som jag vill med detta och väljer helt enkelt en annan favoritserie för denna fråga. Ingen kommer banna mig för det. Dessutom är jag en dag sen! Men hellooo, jag hade lite ONT igår, pallade ingenting.

Pappan och havet, av Tove Jansson.

Även en av Toves vackraste bilder.



En av de mer vuxna och melankoliska muminböckerna, där familjens vara och sammanhållning ställs på sin spets. Pappan känner sig onödig och vill ut på Äventyr samtidigt som Mumindalen känns otrygg, och han tar med sig sin familj att bo i en fyr på en ö, och väl där förändras familjemedlemmarna och går alltmer in i sig själva och sitt. Vad händer när hemmiljön rycks undan, vilka band och vanor är fortfarande viktiga? Blir det ett äventyr?


Tove Jansson är en av mina favoritfilosofer, och i just den här boken finns en melankoli och eftertänksamhet som jag uppskattar mycket. Och folk får vara den dom är.

Rekommenderar också Boel Westins biografi om Tove: Ord, bild, liv. Fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar